Jak napsat poutavý nadpis
8 z 10 lidí si přečte nadpis, ale jenom 2 z 10 dočtou samotný článek. Na zaujetí čtenáře máte jenom zlomek sekundy. Pokud patříte mezi menšinu, která tento článek dočte, dozvíte se několik chytrých tipů, jak psát kvalitní nadpisy.
- Jaký je účel nadpisu?
Aby čtenář přečetl první větu. Přesně tuto odpověď podává Brian Clark ve svém copywriting manuálu. Jediná ambice, kterou můžete se svým nadpisem mít je, aby čtenář začal číst (resp. rozklikl) váš článek. Rozkliknuti ale nemusí vždy znamenat úspěch. Doporučuji zhlédnout demotivující statistiky o průměrné době strávené na stránkách, které poskytuje portál slate.com ve svém přehledu.
- Jak je nadpis dlouhý a co do něj patří?
Odpověď není jednoznačná, ale několik rad na skladu máme. Určitě se vyhněte jednoslovným nebo moc obecným nadpisům (SEO, Problémy v manželství, Zdravá výživa,…). Pozor také na příliš konkrétní nadpisy (viz tituly diplomových prací – Trendy ve výživě sesbírané v lokalitách Třinecko, Mostecko a Vyšší Brod). Co se délky týče, doporučuje se jeden řádek, ale výjimečně se najdou i excelentní nadpisy delší.
- Má nadpis nějaká pravidla?
Ano i ne. Pokud řešíte SEO, je dobré přirozeně zakomponovat do nadpisu klíčové slovo. To lze zpravidla udělat velice jednoduše a vyhledávače na to berou zřetel.
- Jak pracovat s podnadpisy?
Nezapomeňte na relevantní klíčová slova. Co se stylistiky týče, podnadpisy pomáhají lepšímu členění textu a porozumění.
Několik pravidel, jak by se podnadpisy měly/neměly tvořit:
- Podnadpisy by neměly být delší, než jeden řádek (nejedná-li se o koncept rozhovoru, kde jsou otázky redaktora podnadpisy).
- Podnadpisy by neměly být zbytečně přeplácené.
- Podnadpisy by neměly být moc daleko od sebe. Ideální je, když čtenář vidí podnadpis bez toho, aby scrolloval. Stránka působí strukturovaně a vybízí ke čtení.
- Je-li váš článek delší, je dobré začínat obsahem z podnadpisů (a prolinkovat ho na příslušné části textu).
- Podnadpisů by nemělo být příliš mnoho (v poměru k textu – každý podnadpis by měl uvádět minimálně jeden odstavec textu).
- Nevynechávejte podnadpisy. Kurzívou nebo tučněním to nezachráníte.
Důležité je vždy dodržet slib, který v nadpisech dáváte. Neposkytnete-li čtenáři kýžené informace, může se to projevit v komentářích, anebo čtenář odejde jinam. Řešíte nadpisy, nebo vsázíte na intuici?