Robot se jako zaměstnanec supermarketu neosvědčil
Lidská rasa je vysoce inteligentní a během několika set let prošla velkými změnami a posuny dopředu. Před několika málo lety začali lidé vyvíjet umělou inteligenci, která by jim měla ulehčit život a pomáhat s nudnými úkoly. Jsou však roboti naše spása či zkáza? Natočeno o tom bylo již mnoho filmových snímků, ovšem vědci se od vývoje robotů-pomocníku nechtějí nechat odradit a nedávno dali do provozu ShopBota, který měl například pomáhat zákazníkům v hledání zboží na prodejně.
Celý projekt se odehrál v Edinburghu, kde se vedení rodinného řetězce rozhodlo, že mezi své zaměstnance nasadí ShopBota zvaného Fabio. Ten měl vítat zákazníky plácnutím či obejmutím a odpovídat jim na otázky typu kde najdou sýr nebo pivo.
Experiment v supermarketu ovšem museli ukončit už po týdnu. Ukázalo se, že robot zákazníky spíše odrazoval, než aby jim pomáhal tak, jak se přepokládalo.
Tohoto metr dvacet vysokého robota vyvinuli vědci z edinburské univerzity Herriot – Watt. Fabio měl být pro zákazníky spásou, ale spousta z nich se mu snažila spíše vyhnout. Robot měl totiž problém porozumět jejich otázkám, když byl na prodejně hluk. K tomu dával příliš obecné rady, které většinou nikam nevedly. Například na otázku, kde najdou sýr, tedy odpovídal pouze „v chladničce“.
Zákazníci si tedy oddychli, že Fabia už v obchodě nebudou potkávat, ovšem vedení prodejny bylo překvapeno reakcí zaměstnanců. Ti totiž brali robota jako člena týmu a jeden ze zaměstnanců se dokonce rozbrečel, když viděl, jak si robota odvážejí. Za hrozbu jej tedy nepovažovali, spíše naopak – pomáhal jim s nudnými úkoly, které je nebavily dělat pořád dokola.